Drappellone van Milo Manara vat essentie van de Palio samen

De Madonna op de drappellone van Milo Manara werd in Siena positief onthaalt. Ze is prachtig wat niet anders kon gezien de naam en faam van de auteur en scenarioschrijver van strips, beroemd over heel de wereld.

Het gezicht doet denken aan werken uit zijn boek gewijd aan het leven van Caravaggio. De figuur en het kleed van de Maagd doet denken aan Titiaan. De helft in zijde, en een rood gewaad dat vervaagt in oranje en een grote blauwe mantel die door een windvlaag opstijgt.

Ook de houding van de handen wordt al betoverend gezien. De rechtse, met de palm naar boven gericht, is een symbolische boodschap die verwijst naar het mysterie van de Goddelijke Opera, waarin de Madonna de zoon van God in witheid genereert. De linkerhand begraast in plaats daarvan een prachtig wit ros, symbool van de Palio. Een tedere streling naar de enige echte protagonist van de koers die tegelijkertijd de hele Sienese gemeenschap en de kracht van haar identiteit vertegenwoordigt.

De dynamiek van het werd is ook terug te vinden in de weergave van de 10 deelnemende contrade.

Dit is de Palio van Siena. De kunst van Milo Manara heeft zijn essentie gevangen en vertaald in een visuele communicatie die een pure symfonie lijkt.