Drappellone van Andrea Anastasio voorgesteld

De drappellone van Andrea Anastasio, gemaakt voor de Palio op 16 augustus, opgedragen aan de Madonna Hemelvaart werd gisterenavond gepresenteerd in de Cortile del Podestà van Palazzo Pubblico. De pers is het er unaniem over eens dat het werk gekenmerkt wordt door onderzoek en innovatie.

In plaats van de gebruikelijke beeldtechniek kiest de auteur voor digitaal printen op pailletten en handmatig borduren, zodat creativiteit en een interdisciplinaire benadering het werk de energie en frisheid kunnen geven die nodig zijn om de eerste Palio dell’Assunta te vieren na de pandemie.

Het resultaat? Een perfecte en zeer originele dialoog tussen de Sienese traditie en het fantasierijke genie van een kunstenaar als Andrea Anastasio die er in slaagt om de drappellone niet statisch, maar “levend” te maken door de bewegingen van de duizenden pailletten die op de voorkant zijn genaaid. Het gezicht van de Maagd Maria is dat van Titiaan. De hoofden van de twee paarden die idealiter de mantel van Maria vormen, zijn ontleend aan de quadriga van San Marco, die nu is gehuisvest in het Marciano-museum in Venetië.

De symbolen van de Contrade zijn weergegeven als echte dieren om een ​​bestiarium samen te stellen in de lucht van Siena, terwijl de verwijzing naar de kleuren van de heraldiek wordt gegeven aan de tien barberi die op een rij aan de linkerkant van de compositie staan. Alle elementen komen voort uit een tuin van rode rozen en witte lelies waar niets aan het toeval wordt overgelaten. Het roossymbool van de Madonna en de lelie van S. Caterina da Siena. Onderaan wordt ook het Palazzo Pubblico geschetst.

Onder het warme en schitterende licht roept het visuele effect van deze artistieke creatie niet alleen de feestelijke en weelderige dimensie van licht op, maar ook die van een middeleeuws pantser. Een harnas dat bedoeld is als bescherming en tegelijkertijd een herinnering is aan de felle strijd van 10 volkeren om een ​​stoffen doek.

Verleden en toekomst leven zij aan zij in de compositie en technieken gekozen door de kunstenaar en brengen hulde aan de geest die Siena bezielt, die altijd verbonden is geweest met zijn geschiedenis, maar in staat is om het opnieuw te beleven en te vernieuwen, en het altijd vooruit te projecteren.

Deze polariteit bezielt ook de structuur van de banner die getrouw hetzelfde beeld van de voorkant op de achterkant reproduceert, maar niet langer in het hart van zijn kostbare explosie in duizenden pailletten, maar in de statische rust van het pictogram.

Het geheel spreekt tot ons over de complexiteit van onze tijd en demonstreert de effectiviteit van de hybridisatie van artistieke talen, van ontwerp tot mode, geanimeerd en bijeengehouden door de compositorische strengheid van een conceptuele matrix.

Al deze elementen maken deel uit van de artistieke geschiedenis van de auteur die altijd in deze werelden heeft geëxperimenteerd en gewerkt: artistieke praktijk, industrieel ontwerp, mode, architectuur, voortzetting van een oude lijn die ons bereikt vanaf de Renaissance, via auteurs van de twintigste eeuw.

Aan het einde van de Corteo Storico die de koers voorafgaat, zal deze drappellone van Andrea Anastasio paraderen. Het zal een elegante en indringende ouverture zijn richting de daaropvolgende Palio.

Deze slideshow vereist JavaScript.